Beretning

Bestyrelsens beretning ved Generalforsamlingen den 23. marts 2026

Velkommen til vandværkets generalforsamling, hvor vi med beretningen vil give et overblik over årets væsentligste hændelser.

Der har været en smule brug for nødforbindelserne i 2025, idet Astrup har brugt næsten 5.000 m3.
Øvrige har kun brugt vand til skylning af forbindelserne.
Nødforbindelsen fra Aarhus Vand skylles igennem hver uge, og ud over det har vi brugt ca. 20.000m3.
Årsagen hertil vender vi tilbage til.

Prisen pr. m3 vand fra Solbjerg Vandværk er i 2025 fastholdt på 6,- kr., statsafgift udgør 6,37 kr, og med moms bliver den samlede pris således 15,46 kr. pr. m3.

Der er udpumpet 128.694 m3 fra værket samt 21.173 m3 fra Aarhus Vand, i alt 149.867 m3 mod sidste års 149.718 m3.
Heraf er de 6.483 m3 solgt til nødforbindelser, der skal have vand fra Solbjerg VV.
138.395 m3 er solgt til forbrugere hvilket giver et ”ledningstab” på ca. 3 %.
En del af ledningstabet skyldes sikkert byggeri af et par huse sammen med byggeri af ny hal, da byggevand ikke afregnes.

Vandanalyserne er rigtig pæne, og selvom vi ikke kan sige os 100% fri for uønskede stoffer, så er der ingen der er i nærheden af grænseværdien.

Vi har et årligt eftersyn på værket af borerør, pumper, filtre, affugter og el-tavler. Ingen af eftersynene har givet anledning til kommentarer.

Tilbage til vores store forbrug fra Aarhus Vand.
I efteråret 2024 fik vi efterset vores tanke, og der blev fundet tegn på utæthed ved rørgennemføringer i ydre tank. Ikke graverende, så efter nærmere undersøgelser blev inspektion og reparation udsat til foråret, da det krævede opgravning.
Arbejdet blev startet i april, og det viste sig desværre at bekymringen var begrundet, rørgennemføringer var utætte.
Da værket ikke kan fungere uden den ydre tank, blev det stoppet og vi kørte derefter nødforsyning fra Aarhus Vand frem til slutningen af juni.
Et ganske omfattende reparationsarbejde.

Sidste år nævnte vi igangværende arbejde med ny boring på Trolddalsvej.
Boringen er færdig og der er prøvepumpet og taget prøver som er fine.
Rambøll og brøndborer udtaler begge, at det er en rigtig godt beskyttet og højt ydende boring.
Udfordringen er nu at få indvindingstilladelse fra Aarhus kommune, men ingen parametre peger i retning af vi ikke får den – den ligger pt. til sagsbehandling hos kommunen.

Vi fik gennemgået vores IT/OT – altså styringsanlæg, i foråret, og umiddelbart var resultatet ret nedslående.
Ud fra de analyser der blev lavet, kunne vi kun opfylde 2% af kravene til det der hedder netværks- og informationssikkerhed, også kaldet NIS2.
Derfor er vi gået i gang med renovering af vores styretavle på værket, således vi får styring af alle vores enheder under en hat. Hermed mindsker vi muligheden for utilsigtet adgang til vores styringsanlæg, med den såkaldte 2-faktor godkendelse.

Sidste år omtalte vi overvejelser om indkøb af nødstrømsanlæg.
Dem der har været i nærheden af værket vil se, at der nu står et generatoranlæg foran døren.
Vi kan altså levere vand så længe vi har diesel.

Vi besøger også Danske Vandværkers messer for at få input og tale med diverse udstillere, både dem vi kender og dem der måske kunne være relevante, ligesom vi deltager i VPU, vandsamarbejdet i Aarhus kommune.

Dialogen med Fastrup Mark vandværk fortsatte hen over foråret, hvor der blev diskuteret overtagelse, hvilket vi som tidlige fastholdt vi ikke umiddelbart var interesseret i.
Vi foreslog derfor som tidligere, at der skulle lægges en rørledning fra Solbjergs hovedledninger til vandværket i Fastrup, og her opstilles en trykforøger. Vores umiddelbare opfattelse var at bestyrelsen i Fastrup var med på dette, men efter en ekstraordinær generalforsamling har Fastrup besluttet at bygge nyt værk.

Bestyrelsen har også arbejdet med at lave et nyt regulativ for Solbjerg Vandværk.
Dette var et krav fra myndighederne, idet det ikke mere er tilladt at have et fælles regulativ, der som tidligere gjaldt for vandværker i Aarhus kommune.
Det nye regulativ kan ses på vandværkets hjemmeside, og ved henvendelse kan det udleveres på tryk.
Det nye regulativ træder i kraft d. 1. maj.

Der har på det seneste været meget snak om nitrat i drikkevand.
Den eksisterende kravværdi er maksimum 50 mg/l, som formentlig nedsættes til 6 mg/l.
Vand leveret fra Solbjerg Vandværk indeholder 0,8 mg/l, så man kan roligt drikke vand fra hanen.

I øvrigt har Solbjerg Vandværk en god og solid økonomi, hvilket vil blive gennemgået når vi kommer til punkterne vedrørende regnskab og budget.

Og til sidst som altid:
Husk nu at I som forbrugere bør kontrollere jeres målere jævnligt.
Der kan jo være en skjult lækage.
Et løbende toilet eller en dryppende vandhane kan hurtigt blive til flere tusinde kroner.

Senest har vi oplevet utætheder i gennemstrømningsvandvarmere. Det betyder at der trænger brugsvand ind i fjernvarmekredsløbet.
Det bliver opdaget af Kredsløb, fordi deres måler ser mere vand på returledningen end på fremløbet, men inden da kan der være mange penge sendt ud i ingenting.

Til slut vil Vandværket sige tak for et godt samarbejde til forbrugerne og alle de samarbejdspartnere vi har mødt i løbet af året.